Garso ir dizaino inovacijų jungtis: lietuviai kuria išskirtinio stiliaus garsiakalbius

Concretus II. © „Trix Production“ / Tadas Marcinkevičius

Betoną kasdienybėje sutinkame architektūroje, industriniuose interjeruose, gatvėse. Tai puikiai atpažįstama medžiaga eksterjere, aplinkoje. Betonas, kaip minimalistinės estetikos išraiškos medžiaga, plačiai naudojamas ir interjeruose. Jis transformavo architektūrą 20-ajame amžiuje ir iki šiol vyrauja kaip ryški tendencija, simbolizuojanti modernumą.

Manau, kad naujų medžiagiškumų ir formų paieška svarbi garso sistemų inovacijų kūrimui.

Gražina Bočkutė

Ši medžiaga tapo atradimu ir dizainerei Gražinai Bočkutei. Tirdama betoną, jo savybes, menininkė sukūrė išskirtinio dizaino garso kolonėles. Pasiremdama tyrimais dizainerė siekia nagrinėti medžiagos technologiją ir tinkamumą aukštos kokybės garsui pasiekti. Nors toks medžiagos pasirinkimas yra neįprastas, tačiau kuriami prototipai neabejotinai žavi paprastumu, unikalumu ir stipria brutalumo išraiška.

Pačius pirmuosius betoninius prototipus dizainerė sukūrė dar 2016 metais, gimus idėjai ieškoti naujų medžiagiškumų garsui perduoti. Įkvėpimo unikaliam garso objektui sukurti ieškojo ir kasdienybėje. Kaip teigia pati dizainerė, sumanymas projektui CONCRETUS kilo gimtajame mieste Klaipėdoje, stebint ant molo esančius bangolaužius (tetrapodus). Dizainerės akį patraukė betono, metalo ir bangų garso sąsaja.

Gražina Bočkutė. © Asmeninis albumas

Atlikus tyrimą, paaiškėjo, jog garso sistemų medžiagiškumas yra mažai nagrinėtas. Dominuoja plastikas ir medis, todėl pasirinktas būtent šis betono, metalo ir garso junginys, kaip pagrindinė inspiracija siekiant brutalistinės estetikos.

Šį sumanymą Gražina Bočkutė papasakojo ir garso įrašų studijų atstovams, garso inžinieriams, iš kurių gavo teigiamą atsakymą dėl tokio projekto potencialo, bet tam turėjo atlikti platesnį tyrimą ir eksperimentus. Nors tai užtruko, susiklosčiusios palankios aplinkybės dizainerei leidžia projektą vystyti toliau ir netrukus jį pristatyti plačiajai visuomenei.

Concretus II. © „Trix Production“ / Tadas Marcinkevičius

Ar betonas tinkamas garso kolonėlių gamybai?

Įprastai dauguma garsiakalbių korpusų ar rezonansinių kamerų yra pagaminti iš lengvų medžiagų, tokių kaip medis ar plastikas. Geros garso kolonėlės turi storas sienas ir vidinius sluoksnius, dėl kurių jos yra sandarios ir tvirtos.

Skirtingai, pavyzdžiui, nuo muzikos instrumento korpuso, kolonėlės dėžė neturėtų rezonuoti, nes siekiama lygiavertiškai atkurti skirtingus garso dažnius. Natūralūs korpuso virpesiai sustiprina arba sumažina garsiakalbio atkuriamus dažnius, sutampančius su kolonėlės vibracija, tada muzika nebeskamba originaliai bei natūraliai. Čia ir išryškėja skirtumas nuo muzikos instrumentų. Sakykim, styginių korpusai gaminami taip, kad kuo geriau rezonuotų ir perduotų natūralias garso vibracijas.

Klausydamiesi muzikos per gerą garso kolonėlę, turėtumėte girdėti tik tai, kas „tiekiama elektra“ – nieko daugiau ar mažiau. Dėl savo masės ir didelio tankio betonas negali vibruoti, todėl tai yra garso kolonėlėms tinkama medžiaga, turinti savo skambesį.

Kolonėlės vidaus forma. © „Trix Production“ / Tadas Marcinkevičius

Išskirtinumas – ir unikalus dizaino procesas

Kadangi objektai kuriami pasitelkus rankų darbą, kūrybinis procesas yra fiziškai sudėtingas. Taip pat daug eksperimentuojama: betono mišinio maišymas su metalo dulkėmis, liejimas plastiko formose, šlifavimas, medžiagų derinimas (varis, plienas, aliuminis).

Kaip pasakoja dizainerė, naujų medžiagų paieška ir pritaikymas garso sistemoms yra svarbus. Eksperimentuodama su betonu ji atrado, jog ši medžiaga itin laisva kūrybinei išraiškai – ji gali būti įvairių spalvų, įvairių tekstūrų. Pasirinkus skirtingą žvyro-cemento santykį, pridėjus įvairių priemaišų gaunami dar įdomesni rezultatai.

„Forma – minimalistiška, taip siekiant pabrėžti pačią medžiagą ir nieko daugiau. Per keletą mėnesių kartu su inžinieriumi Matu Jurginiu atlikome plačią šio lauko – betono tinkamumo garsui – analizę ir tyrimus, išbandėme pirmuosius į garso kokybę orientuotus liejinius ir eksperimentus. Atlikti eksperimentai įrodo, kad garso reprodukcijai galima pritaikyti daugiau medžiagų, pasitelkiant naujausias technologijas. Manau, kad naujų medžiagiškumų ir formų paieška svarbi garso sistemų inovacijų kūrimui“, – teigia Gražina Bočkutė.

Concretus II. © „Trix Production“ / Tadas Marcinkevičius

Melomanui, mėgstančiam industrinį stilių

Šiais laikais garsiakalbiai yra įvairių formų ir dydžių. Įsigydami garso kolonėlę ieškome geros garso kokybės, tačiau ne ką mažiau – tinkamos estetikos. Šios betoninės garso kolonėlės puikiai tinka industrinio stiliaus mėgėjui, nes leidžia tarsi susilieti su aplinka klausantis savo mėgstamiausių įrašų.

Minimalizmas, šiurkštūs ir neapdoroti paviršiai bei neutralus pilkos spalvos atspalvis yra puikus pramoninio interjero atspindys. Neutralus dizainas sujungia kontrastą tarp natūralių ir grubių betoninių paviršių, aptakių metalinių detalių, suteikdamas garsiakalbiui unikalią išvaizdą. Tvirti betoniniai blokai mums primena architektūrinę skulptūrą, kartu gali pasigirti aukštos klasės garso technologija.

Concretus II. © „Trix Production“ / Tadas Marcinkevičius

Kokia galutinė forma ar išraiška bus pasirinkta baigtiniam produktui dizainerė dar nėra linkusi atskleisti – tam būtina atlikti dar keletą eksperimentų, skirti daugiau laiko randant asmeninę ir būsimo vartotojo tenkinančią išraišką.

„Kartu su inžineriumi Matu Jurginiu tęsiame projektą ir tikimės, kad netrukus galėsime pristatyti šių eksperimentų rezultatą. Mes tikime, jog galutinis produktas pritrauks ne tik asmenis, ieškančius naujos, šiuolaikinės estetikos technologinių produktų, tačiau ir melomanų, garso inžinierių dėmesio bei lietuviško dizaino entuziastų.“ – pasakoja Gražina Bočkutė.

Matas Jurginis. © Asmeninis albumas
Betono liejimo eksperimentai. © „Trix Production“ / Tadas Marcinkevičius
Concretus II. © „Trix Production“ / Tadas Marcinkevičius
0 Komentarai
Inline Feedbacks
View all comments