Kaune pristatomas fotografo R. Požerskio albumas „Atlaidai“

Romualdo Požerskio „Atlaidai“.

Vasario 21 d. 17.30 val. Kauno fotografijos galerijoje (Vilniaus g. 2) bus pristatomas nacionalinės premijos laureato Romualdo Požerskio naujai išleistas albumas „Atlaidai“.

Vertinant plačiau, ne vien kūrybiniu požiūriu, R. Požerskio „Atlaidai“, tikriausiai, jau yra tapę didelės dalies lietuvių kolektyvinės pasąmonės vaizdiniu.

Tomas Pabedinskas

Atlaidus R. Požerskis fotografavo daugiau nei du dešimtmečius (1974–2001) keliaudamas po įvairias Žemaitijos bei Dzūkijos vietas, įamžindamas kitoniško pasaulio vaizdus, stipriai jaučiamus visame fotografijų cikle. Jame įamžintos religinės apeigos, išraiškinguose žmonių veiduose atsispindinčios emocijos ir jų nekasdieniška išvaizda. Ne vienoje fotografijoje autorius užfiksavo ir įspūdingas atlaidų dalyvių minias civilizacijos dar mažai paliestos, tartum amžinos gamtos fone. 

Menotyrininkas, fotografas Tomas Pabedinskas:

„Serija „Atlaidai“ šiandien įdomi kaip praėjusio laikotarpio, su savais religiniais ir socialiniais ritualais bei žmonių charakteriais, liudijimas. Pačių fotografijų stilius taip pat yra vienas ryškiausių Lietuvoje septintuoju dešimtmečiu įsitvirtinusios ir keletą vėlesnių dešimtmečių vyravusios humanistinės fotografijos krypties pavyzdžių. Šiandien būtų neįmanoma pakartoti nei nuotraukose įamžintų įvykių, nei pačios fotografijos stilistinės krypties.

Šiuo požiūriu, Atlaidai išlieka kaip autentiškas, fotografo žvilgsnio apibendrintas ano meto ženklas. Vertinant plačiau, ne vien kūrybiniu požiūriu, R. Požerskio „Atlaidai“, tikriausiai, jau yra tapę didelės dalies lietuvių kolektyvinės pasąmonės vaizdiniu – jie reprezentuoja tradiciškai suprantamą lietuviškumą ir tautinę tapatybę ne vien fotografija besidomintiems žmonėms. Galbūt tai lėmė pačių R. Požerskio darbų pobūdis – jie buvo kuriami tam, kad teigtų tam tikras vertybes, o ne keltų klausimus kaip šiuolaikinis menas.

Kaip teigia pats R. Požerskis, jo darbai apjungė vyresnių Lietuvos fotografų kūrybos bruožus. R. Požerskis debiutavo maždaug dešimtmečiu vėliau, nei vadinamąją Lietuvos fotografijos mokyklą suformavę autoriai, ir iš jų mokėsi. Pirmuoju savo mokytoju fotografas vadina Aleksandrą Macijauską – vieną iš minėtos mokyklos kūrėjų. R. Požerskis, ypač svarbiausi jo darbų ciklai, tarsi padėjo Lietuvos fotografijai laikytis tradicijų ir tuo pat metu išlikti gyvybingai, ieškoti naujų galimybių klasikinės humanistinės fotografijos ribose.“

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments