Galerijos „Artifex“ parodoje – artefaktai, kur autorės vaidmuo trečiaeilis

S. Maslauskaitė-Mažylienė. Šv. Pranciškaus vizija (fragmentas). © Organizatorių nuotr.

Nuo kovo 30 dienos Vilniaus dailės akademijos galerijoje „Artifex“ eksponuojama Sigitos Maslauskaitės-Mažylienės paroda „Acheiropitos“. Joje autorė pristato artefaktus, kuriuos sukūrė saulės šviesa.

Sąvoka acheiropita apibūdina ne rankų darbo atvaizdą, relikviją, dažniausiai stebuklingą arba savaiminę reprodukciją.

Paroda „Acheiropitos“

Kaip rašoma parodos pristatyme, sąvoka acheiropita apibūdina ne rankų darbo atvaizdą, relikviją, dažniausiai stebuklingą arba savaiminę reprodukciją, atspaudą ant drobės, kartais įkapes. Tai – autentiškas atspaudas, nesusijęs nei su tapytojo gebėjimais, nei su žmogiškomis pastangomis ir gebėjimais kurti, pagaminti, pamėgdžioti.

Pirmą kartą atvaizdas kaip „ne žmogaus rankų darbas“ paminėtas VI a. pabaigoje Evagrijaus Scholasto „Bažnyčios istorijoje“. Nuo VIII a. ikonoklastinių kovų kontekste stebuklinga acheiropita prigimtis tampa atvaizdų gynimo argumentu, pasitelkiamu ginant krikščioniškojo kulto atvaizdą nuo kaltinimų pagoniška stabmeldyste. Pasakojimai iškelia atvaizdą, kuris yra tikras asmens buvimo liudijimas, o atsiradęs per susilietimą su provaizdžiu tampa pasyvia dieviškos tapatybės išraiška. Religiniame mene acheiropita atstovauja pačiai ikonos esmei: tai šventųjų atvaizdų archetipas.

S. Maslauskaitė-Mažylienė. Šv. Kotryna Aleksandrietė. © Organizatorių nuotr.

Galerijos „Artifex“ erdvėje eksponuojamos penkios acheiropitos – bažnytiniai artefaktai, kuriuos sukūrė saulės šviesa. Menininkės prisilietimas prie atvaizdų egzistuoja, bet, kaip privaloma acheiropitų tradicijoje, tapytojos vaidmuo yra trečiaeilis. Parodoje, remiantis „ne žmogaus rankų darbo“ atvaizdo fenomenu, siekiama papasakoti archetipinę sakralaus ir „Tikrojo atvaizdo“ (ne)įmanomybės istoriją čia ir dabar.

Paroda veiks iki balandžio 17 d. Vilniaus dailės akademijos galerijoje „Artifex“ (Gaono g. 1, Vilnius).

  • 1
    Share
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments