Naujoje TRIVIUM galerijos erdvėje – Orūnės Morkūnaitės paroda „Siena“

Orūnė Morkūnaitė. „Siena“ (1996). © organizatorių nuotr.

Šiais metais Galerija TRIVIUM dėmesį skirs XX a. paskutiniame dešimtmetyje ir Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo pradžioje sukurtiems bei į užmarštį nuėjusiems šiuolaikinio meno darbams. Galerija ne tik aktualizuos primirštus kūrinius, o tiesiog ištrauks juos iš rūsių, garažų ir sandėliukų bei vėl parodys žiūrovams. Sausio 27 d. 18 val. Galerijoje TRIVIUM (Vitebsko g. 21,  kultūros komplekse SODAS 2123) bus atidaroma Orūnės Morkūnaitės vieno kūrinio paroda „Siena“.

Ritminga ir iš pažiūros racionali kompozicija sukonstruota „psichinio automatizmo“ principu – daiktai nesirenkant imami iš aplinkos, nesistengiant susieti jų loginiais ar simboliniais ryšiais.

Laima Kreivytė

„Siena“ – vienas O. Morkūnaitės ankstyvųjų kūrinių, taip pat ne kartą aprašytas kultūrinėje spaudoje, sėkmingai išlikęs sodyboje, nešildomoje pašiūrėje. Jo eksponavimas suteiks galimybę žiūrovams papildyti 90-ųjų meno lauko suvokimą ne tik dabar veikiančių ir žymių autorių darbais, bet ir tais, kurie buvo reikšmingi tuomet, nors dabar primiršti.

Laima Kreivytė 1996 metais apie Orūnės Morkūnaitės „Sieną“: „Simptomiškas kūrinys, kuriame harmoningai dera postmodernistiškas kultūros formų sąmyšis ir individuali pasaulėjauta. Ritminga ir iš pažiūros racionali kompozicija sukonstruota „psichinio automatizmo“ principu – daiktai nesirenkant imami iš aplinkos, nesistengiant susieti jų loginiais ar simboliniais ryšiais.

Ne pranešimas, o rašmenys, abėcėlė. Religiniai, militariniai, astrologiniai, buitiniai įvaizdžiai tampa vienodai reikšmingi (ar nereikšmingi) visus užklojus tualetiniu popieriumi. Vartotojų mentalitetą atspindintis mąstymas daiktais paradoksaliai derinamas su viduramžiška rankų darbo sakralizacija“.

O. Morkūnaitė (g. 1972) studijavo VDA pas prof. J. Gasiūną, prof. P. R. Vaitiekūną. Dirba ir kuria Vilniuje, yra surengusi dvi personalines parodas: „Karuselė“ (1997 m., Vilniuje) ir 1998 m. personalinę parodą „Kunstlerhaus Boswil“ Šveicarijoje. Paroda veiks iki vasario 15 dienos. Parodą rengia VšĮ „Artišokai“. Dalinis rėmėjas – Lietuvos kultūros taryba. 

Paroda taip pat taps ir simboline pradžia naujai erdvei, nauju namų galerijos TRIVIUM etapu, nes nuo 2020 m. namų galerija TRIVIUM po ketverių metų sėkmingos veiklos iš menininkės Aistės Kisarauskaitės buto dalinai persikelia į kultūros kompleksą „Sodas2123“, į erdvesnes patalpas, leisiančias galerijos veiklą plėtoti didesniu mastu bei pasiekti platesnę auditoriją.

2020 m. galerija TRIVIUM pristatys parodas, skirtas pirmajam atgautos Nepriklausomybės dešimtmečiui ir paskutiniam XX a. dešimtmečiui, kai formavosi Lietuvos šiuolaikinis menas. Deja, to meto ekonominės sąlygos (ir dabarties) nebuvo palankios meno kūriniams, daugelis to meto kūrinių yra sunykę, neišlikę. O ir menininkai patys nesirūpino dokumentuoti, saugoti, daryti iš patvarių medžiagų – skubėjo eksperimentuoti, atrasti naujas meno formas, išbandyti nepatirtas galimybes, dažnai ir negalėjo nei dokumentuoti, nei saugoti.

Mūsų šiuolaikinio meno ištakos, to laiko artefaktai pamažu nyko garažuose, sodybose, buvo graužiami pelių, pelėsių ar rūdžių. Sunyko didžiulė dalis pirmųjų stambiausių Lietuvos šiuolaikinio meno parodų eksponatai, nors ten dalyvavę menininkai tapo ryškiausiomis Lietuvos šiuolaikinio meno figūromis.

Parašykite komentarą

Please Login to comment