Toliau mezgasi „Kontaktas“: premjerose – dėmesys mažajam būgneliui

Andrius_Rekašius. © Mantas Repečka

Jau metus gyvendami pandemijos režimu, kaip niekada anksčiau įvertinome kontakto svarbą: geidžiame jo it uždrausto vaisiaus. O kultūros plotmėje ne mažiau pasiilgstame gyvų renginių – čia ir dabar vykstančio kontakto tarp meno ir jo priėmėjo.

Tiek kūrėjai, organizatoriai, tiek atlikėjai esame išsiilgę publikos. Atlikėjams, tikiu, ši patirtis sunkiausia.

Juta Pranulytė

Gruodį prasidėjęs naujosios muzikos renginių ciklas „KONTAKTAS“ sugrįžta ir toliau mezga ryšį tarp kūrėjo, atlikėjo ir žiūrovo. Provokuojančiai naujajai muzikai skirta platforma – tęstinis, visus metus vykstantis koncertų ciklas, į kurį įsitraukė ryškūs ir veržlūs šiandienos kompozitoriai bei atlikėjai.

Kūrėjai išsiilgę publikos

Išskirtinė „KONTAKTO“ briauna – abipusis kūrybinis procesas, bendradarbiaujant kūrėjams ir atlikėjams. Abi pusės drauge eksperimentuoja, ieško naujų instrumento raiškos būdų, permąsto kūrybines nuostatas. Užmezgę tarpusavio kontaktą, kūrėjai ir atlikėjai kuria ryšį ir su klausytoju.

„Kontaktas“. © Tomas Terekas

Kaip VOXART.lt pasakoja koncertų ciklo iniciatorė ir vadovė Juta Pranulytė, virtualūs koncertai suteikia galimybę juose dalyvauti nepriklausomai nuo geografijos. „Pati šiuo laikotarpiu dalyvavau daugelio tarptautinių festivalių renginiuose, dirbtuvėse – aktyviai dalyvavau keliose veiklose, netgi trijose-keturiose valstybėse vienu metu. Šiuo laikotarpiu užmezgiau ne vieną naują bendradarbiavimo ryšį su kolegomis iš kitų šalių, kurių šiandien dar net nesu sutikusi gyvai, tačiau kūrybinis procesas vyksta intensyviai“, – sako J. Pranulytė.

Anot koncertų organizatorės, gruodį pradėtas ciklas sulaukė susidomėjimo, o menininkams bent iš dalies kompensuoja gyvus susitikimus su publika. „Tiek kūrėjai, organizatoriai, tiek atlikėjai esame išsiilgę publikos. Atlikėjams, tikiu, ši patirtis sunkiausia: jie negauna taip reikalingos klausytojų energijos, kvėpavimo ir reakcijų. Vis dėlto „Kontaktui“ jau pirmojo koncerto metu pavyko pasiekti nemažą auditoriją virtualioje erdvėje, sulaukėme daug reakcijų, pasidalinimų“, – kalba J. Pranulytė.

Juta Pranulytė. © Lietuvos kompozitorių sąjunga

Keturios premjeros: dėmesio centre – mažasis būgnelis

Kovo 26 d. 20 val. grįžtantis „KONTAKTAS“ pristato programą „SNAREz“. Iš Žvėryne įsikūrusios „Mama studios“ gyvai transliuojamo koncerto metu perkusininkas Andrius Rekašius virtualiai megs kontaktą su klausytojais anapus ekrano, atlikdamas net keturių kūrinių premjeras. Kompozicijas specialiai parašė Kristupas Bubnelis, Dominykas Digimas, Andrius Maslekovas ir Lina Posėčnaitė. Kūrėjų dėmesio centre atsidūrė mažasis būgnelis – įprastai kitų šešėliais užtemdytas instrumentas. Kompozitoriai savo kūriniuose pasirinko skirtingus instrumento palydovus ir kūrybines prieigas. Koncertą stebėti bus galima „Contribee“ platformoje.

Koncerte nuskambėsiantis Kristupo Bubnelio kūrinys „Q“ – skirtas šešiems perkusiniams instrumentams. Kompozicijos dramaturgija yra grįsta dviejų polių priešprieša. „Q“ susiduria Paskalio algoritmo pagalba generuojamos repetityvinės faktūros bei laisvę interpretacijai paliekantys improvizacinio pobūdžio segmentai. Dominyko Digimo „Bench song“ skirtas solo perkusijai, įrašytam balsui ir gyvai elektronikai. Poetiškoje „Suolo dainoje“, anot autoriaus, dainuoja įvairiausi objektai – lapai, lydimi vėjo, vielos ant vėliavos stiebo, o viskam akompanuoja miesto gausmas. 

Andriaus Maslekovo „Sons Calligraphiques“ – mažajam būgneliui ir fonogramai – vaizdinį transformuoja į garsinę kaligrafiją. Nuo įsivaizduojamo judesio teptuku, jį perteikiančio judesio partitūros rankraštyje iki juos atkartojančio atlikėjo judesių – tokį vyksmą įkūnija kūrinys. Mažajam būgneliui ir fonogramai skirtame Linos Posėčnaitės kūrinyje „Silhouettes“ instrumentas tampa paviršiumi ir rezonatoriumi įvairiems skambesiams. Jų „reverberacija“ (elektronika) formuoja abstrakčias akustines figūras lyg ištįsusius ir efemeriškus siluetus.

„Kontaktas“. © Tomas Terekas

Nors tolimesnių koncertų programų organizatoriai dar neatskleidžia, Juta Pranulytė tikina, kad, kai tik bus galima, koncertai bus rengiami gyvai. Vis dėlto virtualus formatas ir karantino metu išmoktos pamokos išliks. „Ir toliau bus vykdomi garso bei vaizdo įrašai, jie platinami internete mūsų prenumeratoriams „Contribee“ platformoje. Siekiame užtikrinti, kad sukurti nauji kūriniai gyvuotų ir sklistų, o koncertą turėtų galimybę patirti žiūrovai ir klausytojai visoje Lietuvoje bei užsienyje. Šis karantinas parodė, kad tai didžiulis pliusas – galimybė klausytis muzikos gyvai iš viso pasaulio, dalyvauti tarptautinėse premjerose. Norime išlaikyti šį virtualaus formato privalumą, nepamiršti šios išmoktos pamokos“, – planais dalijasi „KONTAKTO“ vadovė.

„KONTAKTUI“ užsimegzti padeda „MAMA Studios“, šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“, Lietuvos kompozitorių sąjunga, LRT Klasika. Rėmėjai – Lietuvos kultūros taryba ir  Vilniaus miesto savivaldybė.

  • 64
    Shares
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments