Performatyvūs fotografiniai objektai – Vytauto Kumžos parodoje „Half empty, half full“

Vytauto Kumžos kūrinio fragmentas. © organizatorių nuotr.

The Rooster Gallery kviečia į kuruojamo menininko Vytauto Kumžos parodos „Half empty, half full“ atidarymą kovo 12 d. 19 val. Bendradarbiaujant su Lietuvos dailės muziejumi paroda rengiama Radvilų rūmuose, Vilniaus g. 24 (įėjimas vidiniame Radvilų rūmų kieme).

Atskleisdamas užkulisius, rodau kūrybos proceso vystymą, kuris šiandien, mano nuomone, dažnai yra įdomesnis už rezultatą

Vytautas Kumža

Naujausioje kūrinių serijoje Vytautas Kumža provokuoja žiūrovą kurdamas fotografinius objektus bei skatindamas pastarųjų perfomatyvumą. Pasitelkdamas iliuziją, kintantį mastelį bei spalvų inversijas, menininkas mėgina išardyti nusistovėjusią kasdienių objektų logiką tam, kad skulptūros ir fotografijos priemonėmis galėtų juos rekonstruoti. Tiek trimačiams ekspozicijos elementams metant šešėlį nuo fotografijų, tiek ir klaidinančioje pačio atvaizdo priekinio plano bei fono sąveikoje, instaliacija vilioja: „Pažvelk. Taip, pažiūrėk dar kartą, tik šįkart  įdėmiau“.

Tai, švelniai tariant, trikdo ir patį žiūrovą. Esame susipažinę su vaizdų gavimo procesais, surasti bet kokį atvaizdą nebėra naujovė, o technologijos progresas didelio įspūdžio nebepalieka. „Atskleisdamas užkulisius, rodau kūrybos proceso vystymą, kuris šiandien, mano nuomone, dažnai yra įdomesnis už rezultatą“, – sako parodos autorius. Tokiu būdu menininkas žaidžia šiandieniniais vizualiniais kanonais-taisyklėmis ir viena vertus dalindamasis kūrybiniais užkulisiais, kita vertus pristatydamas juos ekspozicinėje (vadinasi, fasadinėje) erdvėje manipuliuoja žiūrovu, visos parodos metu versdamas kiekvieną lankytoją išlikti budriu.

V. Kumžos siūloma fotografijos samprata išsiplečia į objektus, įspraustus į veidrodžio kampą miegamajame, sulankstytus piniginėje, lipnia juosta pritvirtintus spintelėje, sukištus į knygų vidų. Galbūt todėl menininko pasirinkti kasdieniai, paprasti objektai – kad įskaitytume kažką nepaprasto ten, kur viskas atrodo perdėm pažįstama.

Pristatydamas skirtingas fotografijos formas V. Kumža kuria fotografinius rinkinius, svyruojančius tarp absurdo, (ne)funkcionalumo, ar atskleidžiant patį žanro banalumą. Būtent išversdamas fotografijos vidų, menininkas pasitelkia ir nūdienai gerai atpažįstamus simbolius, kreipiančius į įvairias temas: sociopolitinių veiksnių diktuojamą nesaugumo, akylumo būseną (išreikštą vaizdo manipuliacija); kūrybiškumo svarbą šiandieninių technologijų virsmui (nuoroda į menininko studiją); o gal patį būties absurdiškumą (nereikalingų objektų fiksavimą naudojant reklamos fotografijai būdingą estetiką). Galima tik klausti, kaip visa tai turėtume vertinti? Kaip nurodo parodos pavadinimas – sprendimas atitenka mums patiems.

Parodos kuratorė – Ugnė Marija Makauskaitė, architektė – Ūla Žebrauskaitė. Paroda veiks iki balandžio 12 dienos.

Vytautas Kumža (g. 1992) – jaunosios kartos menininkas. 2017 m. baigė fotografijos studijas Gerrito Rietveldo akademijoje Amsterdame (Nyderlandai). Surengė personalinių parodų Lietuvoje ir Nyderlanduose, dalyvavo grupinėse parodose Lietuvoje, Nyderlanduose, Vokietijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Graikijoje, Čekijoje, kūryba eksponuota tarptautinėse meno mugėse „Unseen“, „Unfair“, „Art Rotterdam“ ir fotografijos festivaliuose. Ron Mandos fotografijos talento prizo (2017), Sybren Hellinga prizo (2019) laimėtojas, Europos fotografijos (2016) ir daugelio kitų apdovanojimų nominantas. 2019 m. menininkas buvo įvertintas Mondriaano fondo kylančių menininkų stipendija ir Lietuvos kultūros tarybos stipendija. Šiuo metu gyvena ir kuria Amsterdame.

0 Komentarai
Inline Feedbacks
View all comments