Pandemija knygų ir žurnalų leidybą perkėlė į internetinę erdvę

Leidykla VAGA Vilniaus knygų mugėje. © VAGA (šaltinis: Facebook)

Pasaulį apėmusi koronaviruso pandemija be išimties palietė įvairiausias verslo ir kultūros šakas. Muziejininkai ir galerininkai suka galvas, kaip organizuoti parodas, festivalių vadovai nerimauja dėl karantino ir koncertų perkėlimo, teatralai jaučiasi įkalinti namuose be repeticijų ir scenos šviesų. Tačiau viena sritis netikėtai pademonstravo augimą.

Pirkėjų įpročiai keitėsi ir vis dar keičiasi: dalis atrado ir pamėgo mūsų internetinį knygyną, dalis atsidarius knygynams su dideliu malonumu grįžo į gyvą kontaktą.

Asta Mikelionytė-Čechovskienė

Karantino sąlygomis gyvenančius ir prie intensyvaus kultūrinio veiksmo įpratusius žmones ši sritis gelbsti it vanduo ištroškusį: tai – knygų ir žurnalų leidyba. Žymiai daugiau laiko leisdami namuose, žmonės ėmė iš naujo atrasti skaitymo malonumą ir ilgus vakarus draugų būrelyje pakeitė ilgi vakarai skaitant naują ar jau seniai lentynoje gulėjusį romaną.

Knygų pardavimai nesustojo

Knygų ir kultūrinės spaudos industriją pandemija labiausiai palietė per tarpininkus, nutiesiančius kelią tarp leidėjo ir skaitytojo – knygynus. Štai leidyklos „Vaga“ ir „Vagos prekybos“ vykdomoji direktorė Asta Mikelionytė-Čechovskienė teigia, kad pavasarį uždarius knygynus teko sukti galvą, kaip neapleisti savo pozicijų rinkoje.

„Kaip ir daugelį verslų, pandemija neišvengiamai palietė ir knygų prekybą. Pavasarį uždarius fizinius knygynus, pirkėjų skaičius patalpose vis dar ribojamas. Išgyvendami tikrai didelius iššūkius, stengiamės prisitaikyti prie naujo gyvavimo ritmo ir taisyklių, išlikti. Kasdien strateguojame geriausius variantus, kaip išsilaikyti rinkoje, neprarasti darbuotojų ir klientų“, – pasakoja vykdomoji direktorė.

Asta Mikelionytė-Čechovskienė. © Asmeninis albumas

Tačiau leidyklos „Dominicus Lituanus“ vadovė Ramunė Landsbergienė pandemijos klausimu nusiteikusi išties optimistiškai. Leidėja teigia, kad pandemijos metu knygų pardavimai ne tik nesustojo, bet net ir ėmė kilti. Vieninteliu minusu R.  Landsbergienė laiko spaustuvių darbo sulėtėjimą. „Visoje Lietuvoje pandemijos metu prekyba knygomis auga, spaustuvės yra labai apkrautos darbu, nemažai žmonių saviizoliacijoje, tad popierinio pavidalo knyga pasiekia leidyklą daug lėčiau“, – kalba leidyklos vadovė.

Pasak jos, teko iš naujo mokytis organizuoti darbus: „Dominicus Lituanus“ darbuotojai dirba nuotoliniu būdu, taigi jaučiamas gyvų susitikimų, aptarimų trūkumas, sudėtingiau motyvuoti kolegas dirbti. Nepaisant to, vaikų ir paauglių literatūrą leidžiančios leidyklos vadovė teigia gerai susidorojanti su karantino situacija ir džiaugiasi, kad tėvai daugiau laiko leidžia su vaikais ir skatina juos skaityti.

Ramunė Landsbergienė. © Asmeninis albumas

Internetinės prekybos bumas

Panašu, kad koronaviruso pandemija ženkliai pakoregavo ir knygų skaitytojų įpročius: jaukų vaikštinėjimą tarp knygynų lentynų pakeitė naršymas internetinėse knygų parduotuvėse. „Dominicus Lituanus“ leidykla taip pat turi savo internetinį knygyną. Leidyklos vadovė sutinka, jog internetu žmonės išties perka daug daugiau.

„Galbūt net labiau pasigilina į asortimentą, nes vis užsako ir seniau leistų ar išparduodamų knygų.  Neseniai teko ieškoti paskutinio iš dviejų Vytauto V. Landsbergio knygelės „Briedis Eugenijus“ egzempliorių – toks buvo užsakymas. Neretai žmonės skambina į leidyklą, klausinėja įvairių dalykų apie knygas“, – pasakoja R. Landsbergienė. 

Leidyklos „Vaga“ ir „Vagos prekybos“ vykdomoji direktorė A.  Mikelionytė-Čechovskienė taip pat teigia, kad knygų skaitytojų susidomėjimas internetine prekyba išaugo. „Pirkėjų įpročiai keitėsi ir vis dar keičiasi: dalis atrado ir pamėgo mūsų internetinį knygyną, dalis atsidarius knygynams su dideliu malonumu grįžo į gyvą kontaktą“, – teigia pašnekovė ir priduria, jog, daug energijos investavus į elektroninės prekybos ir auditorijos plėtrą, darbas atsiperka suaktyvėjusiais pardavimais.

„Dominicus Lituanus“ leidyklos knygų vaikams iliustracijos. © „Dominicus Lituanus“ (šaltinis: Facebook)

Išaugo vaikų literatūros pirkėjų skaičius

Toliau analizuojant skaitytojų įpročių kaitą, pastebimas ir jų perkamos literatūros pasikeitimas.  Štai A. Mikelionytė-Čechovienė teigia, kad, lyginant su kitais žanrais, labiausiai išaugo vaikų literatūros pardavimai. Tai dar kartą patvirtina faktą, kad tėvai, daugiau laiko leisdami namuose su savo atžalomis, moko juos gerų skaitymo įpročių.

R. Landsbergienės teigimu, išaugo ir elektroninių knygų pirkimas. „Tai paskatino sukurti ir mūsų naujos istorinės Arvydo Anušausko knygos „Raudonasis teroras“ elektroninę versiją“, – sprendimais dalijasi pašnekovė. Pasak jos, internetinio knygyno pirkėjai iš naujo atrado ir kompaktiniuose diskuose įskaitytų knygų įrašus: „Kompaktinių diskų paskutiniais metais žmonės jau beveik nebepirko, o pandemijos metu šiuos įrašus atrado nauji klausytojai.“

Gytis Norvilas. © Dainius Dirgėla

Skaitytojų patogumui sukūrė elektroninę versiją

Kaip pandemijos metu sekėsi periodiniams kultūros leidiniams? Žurnalo „Literatūra ir menas“ vyriausiasis redaktorius Gytis Norvilas situaciją vertina išties neutraliai. Vieninteliu minusu jis laiko būtinybę darbuotis nuotoliniu būdu: „Kolegoms dirbti iš namų patinka, tačiau man labai trūksta gyvų susirinkimų. Toks žurnalo leidybos darbo pobūdis: reikia emociškai vienas kitą pajusti.  Susitikti ir gyvai bendrauti yra „Literatūros ir meno“ dalis.“

Paklaustas, kaip koronavirusas paveikė žurnalo pardavimus, G.  Norvilas atsako, jog pirmaisiais karantino mėnesiais tiražai nežymiai sumažėjo, tačiau vėliau situacija išsilygino. Užtat skaitytojams buvo pristatyta nauja žurnalo forma – elektroninė „Literatūros ir meno“ versija ir galimybė ją prenumeruoti. „Elektroninė versija yra labai patogi, ji ypač tinkama užsienyje gyvenantiems žmonėms, nes pasiekia juos akimirksniu, to negali padaryti paštu keliaujanti fizinė žurnalo kopija“, – teigia pašnekovas. Anot jo, ši elektroninė versija tikrai liks ir ateityje.

Žurnalo „Literatūra ir menas“ 2020 m. nr. 13 viršelio fragmentas.

Karantino situacija, įnešusi daug sumaišties ir nežinomybės, vis dėlto išprovokavo kūrybiškumą ir lankstumą skaitytojų atžvilgiu.  Dėl pirkėjų patogumo knygų ir periodikos leidyklos bei knygynai pasiruošę diegti naujoves ir taikytis prie vis modernėjančių skaitytojų įpročių. 

  • 20
    Shares
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments