Ką bendro turi barokinis teatras ir jūra? Atsakymas – performanse „Navigacijos“

„Navigacijos“ iš „Blogų orų“ serijos. © Martynas Aleksa / Operomanija

Kas bendro tarp barokinio teatro ir jūrininkų? Atsakymą į šį klausimą sufleruoja garso menininko Arturo Bumšteino performansas „Navigacijos“ iš „Blogų orų“ serijos.

Įsivaizduoju debesį kaip šio kūrinio prototipą – jis visuomet yra tos pačios konsistencijos, bet jo forma nuolatos kinta. Išlieka barokinio teatro triukšmo mašinos, o struktūra keičiasi.

Arturas Bumšteinas

Birželio 18 d., 18 ir 20 val., pasibaigus karantino tylai, jis bus rodomas Šiuolaikinio meno centro Didžiojoje salėje. Tai dar viena unikalaus barokinio teatro triukšmų mašinų performanso „Blogi orai“ versija, kurioje vėl triukšmaus barokinės lietaus, vėjo ir griaustinio mašinos, sekančios tropinių ciklonų keliais.

Ilgametį A. Bumšteino susidomėjimą barokine mašinerija liudijantis performansas, „Auksinių scenos kryžių“ apdovanojimuose įsegęs menininkui Boriso Dauguviečio auskarą, nuolatos dinamiškai kinta. Per kelerius metus nuo premjeros Krokuvoje, jau buvo pristatytos bent trys performanso versijos, pritaikytos skirtingoms erdvėms ir atliepiančios paties kūrinio dinamišką prigimtį. „Navigacijos“ – tai galerinis „Blogų orų“ variantas, kuriam įkvėpimo suteikė faktas, kad barokiniame teatre scenos darbininkais dažnai dirbdavo jūreiviai, valdę scenos mechanizmus, tarsi naviguotų burlaivį.

„Nuolatinis kitimas šiam kūriniui labai svarbus. Kūrinio objektas yra klimato, aplinkos fenomenų, orų garsai. Pats oras nėra statiškas reiškinys – jis nuolatos kinta, jį užfiksuoti, „sužemėlapiuoti“, nuspėti yra labai sunku. Norėčiau, kad ir šis kūrinys būtų toks, kad ji būtų galima žiūrėti daugybę kartų ir kiekviena jo versija būtų kitokia.

Įsivaizduoju debesį kaip šio kūrinio prototipą – jis visuomet yra tos pačios konsistencijos, bet jo forma nuolatos kinta. Išlieka barokinio teatro triukšmo mašinos, o struktūra keičiasi, taikantis prie erdvės, kurioje performansas yra rodomas. Manau, kad ši versija – tikrai ne paskutinė. Apskritai, su šia medžiaga, šiais instrumentais esu nusiteikęs dirbti visą gyvenimą“, – interviu pasakojo pats A. Bumšteinas. 

„Navigacijos“ iš „Blogų orų“ serijos. © Martynas Aleksa / Operomanija

Jau bene tradicija tapo ir barokinio teatro triukšmų mašinų dirbtuvės. Šįkart jos vyks birželio 16 d., antradienį, 12 val. ir bus atviros skirtingo amžiaus auditorijai. Birželio 17 d. „Navigacijas“ filmuos LRT, tad perspektyvoje performansą išvysti galės ir televizijos žiūrovai. Na, o birželio 18 d. laukia net du performanso, šįkart pritaikyto Šiuolaikinio meno centro Didžiosios salės aplinkai ir akustikai, pristatymai.

„Šį žanrą galėtume laikyti mechaninių mašinų teatru – egzotiškosios baroko epochos meno atmainos tiesioginiu įpėdiniu šiandieninėje studijoje, teatre, galerijoje. Tikriausiai čia ir slypi šios pjesės meninė intriga“, – taip „Šiaurės Atėnuose“ apie A. Bumšteino barokinio teatro triukšmų mašinų kūrinį rašė Tautvydas Bajarkevičius. Dar viena jo forma, „Navigacijų“ pavidalu – jau pakeliui į sceną.

„Navigacijos“ iš „Blogų orų“ serijos. © Martynas Aleksa / Operomanija

Triukšmo mašinų atlikėjai: Gitis Bertulis, Kristupas Gikas, Gailė Griciūtė, Greta Grinevičiūtė, Alanas Gurinas. Triukšmo mašinų rekonstrukcijos meistras – Ernestas Volodzka. Kūrinio prodiuseris – „Operomanija“, rėmėjas – Lietuvos kultūros taryba.

„Navigacijos“ iš „Blogų orų“ serijos – birželio 18 d., ketvirtadienį, 18 ir 20 val. Šiuolaikinio meno centro Didžiojoje salėje. Bilietus platina TIKETA.

0 Komentarai
Inline Feedbacks
View all comments