A. Repšio parodoje „4 m² laisvės“ – kalinių aplinka ir kasdienybė iš drono skrydžio

Andriaus Repšio parodos „4 m² laisvės“ fotografija.

Birželio 18 d. (ketvirtadienį) 18.30 val. Kauno fotografijos galerijoje vyks Andriaus Repšio parodos „4 m² laisvės“ atidarymas, kuriame dalyvaus ir parodos autorius. Pristatomame projekte autorius atveria mažus, izoliuotus po Lietuvą išsibarsčiusius pasaulius – kalėjimus – jų kartografiją, kalinių aplinką ir kasdienybę. 

Kalinys gali susidurti žvilgsniu tik su paukščio arba drono skrydžiu. Taip susikerta neribotos laisvės ir įkalinto kūno optikos pasauliai.

Virginijus Kinčinaitis

Visgi šių pasaulių gyventojai iš dalies yra sukurti paties fotografo – siekiant anonimiškumo pakeista tai, kas leidžia juos atpažinti – veidai, tatuiruotės ir kiti bruožai. Kaip teigia menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis, šiose fotografijoje lemtingai susitiko dvi panoptikinės sistemos – kalėjimas ir dronas. Tai dvi kontrolės, biovaldžios, sekimo ir žmogaus sudaiktinimo priemonės, kurios A. Repšio darbuose įgauna veidrodinių atspindžių principą ir radikaliai vizualizuoja pavergimo technikas.

„Mes matome uždarus, skurdžius, geometriškai aštrius kalėjimo kiemus, kurie yra dar kartą įkalinami iš viršaus banalią kalinių kasdienybę stebinčio nebaudžiamo drono akimi. <…> Kalinys gali susidurti žvilgsniu tik su paukščio arba drono skrydžiu. Taip susikerta neribotos laisvės ir įkalinto kūno optikos pasauliai“, – apie A. Repšio parodą kalba menotyrininkas.

Andriaus Repšio parodos „4 m² laisvės“ fotografija.

Kita vertus, anot V. Kinčinaičio, šiose fotografijose slypi ir kiti svarbūs, bet iš karto nepastebimi pranešimai. Jeigu dronams prieinama tai, kas slapčiausia, visa kita, tiksliau, mūsų privatūs gyvenimai, kiemai ir namai, poilsio aikštelės ir paplūdimiai, seksas gamtoje, ekstremalūs poelgiai ir visos kitos viešos aistros potencialiai tampa drono taikiniu, pakliūva į jo akiratį ir praranda individo esmę saugantį privatumą. Dar daugiau, drono optika signalizuoja naujos etikos pradžią kare ir versle, kultūroje ir mene. Tačiau mes dar nežinome, kokia tai etika ir kokius pavidalus ji įgis. 

„Kaip visada, tokioje situacijoje gelbsti menininkai. Jie tiria ir eksperimentuoja, siūlo futuristinius scenarijus, fantazuoja ir rizikuoja. Taip atveriami kitokie tikrovės išgyvenimo ir supratimo maršrutai. Jie plečia akiratį ir suteikia drąsos. Mes galime jaukintis kalėjimų kiemų kasdienybę, įsijausti į amžino pasikartojimo rate įstrigusių žmonių ritualus, galime pasijusti visagale dieviška akimi. Bet mums suteikta galimybė ir susimastyti ir apie visuotinio vojerizmo ekspansiją, apie nešvarių malonumų pavojus. Dangiška žiūra žmones paverčia daiktais, taikiniais, schemomis, todėl taip lengva juos naikinti optinėmis raketomis ar dronais – kamikadzėmis“, – teigia Virginijus Kinčinaitis.

Andriaus Repšio parodos „4 m² laisvės“ fotografija.

Kauno fotografijos galerijoje paroda veiks iki liepos 19 dienos.

  • 10
    Shares
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments